fbpx
Menu ☰
Brainwaves voor een rustige slaap

Brainwaves voor een rustige slaap

Voor een rustige slaap kunnen we met lasertherapie ons brein beïnvloeden met de brainwaves alpha, theta en delta. Dit is een heel effectieve manier die volledig pijnloos is.
De beste resultaten worden bereikt in combinatie met een voetreflexbehandeling gericht op het slapen.

Wat zijn brainwaves?

Ons brein produceert de hele dag  brainwaves. Deze elektrische activiteit van onze hersenen zorgt ervoor dat onze hersencellen met elkaar communiceren en informatie doorgeven. Onze hersengolven worden beïnvloed door onze emoties, maar ook door de omgeving waarin jij je bevindt. Andersom kun jij je brainwaves beïnvloeden door te ontspannen of te rusten.  We meten verschillende  golven  tussen een frequentie van 0 – 42 Hertz (Hz)  delta, thèta, alfa, bèta en gamma. De eerste drie zijn belangrijk voor een rustige slaap. Ik gebruik geen standaard protocol: het ene lichaam heeft meer baan bij de ene frequentie terwijl het andere beter reageert op een andere frequentie. Uiteindelijk is het ene slaapprobleem het andere niet. Of men heeft moeite met inslapen (vaak de piekeraars), of men wordt te vroeg wakker en weer anderen slapen heel licht of hebben vaak nachtmerries.

Opvliegers door de overgang kunnen vrouwen ook uit hun slaap houden. Het is dan belangrijk om de onderliggende klacht eerst aan te pakken, bijvoorbeeld door een combinatie van voetreflex en acupunctuur. Dit kan ook in mijn praktijk.

Deltagolven 0,5-4 Hz zorgen voor een diepe slaap

Deltagolven worden geproduceerd als je slaapt en vormen de meest trage staat van hersengolven. Onderzoek toont aan dat deze golven meetbaar zijn tijdens de niet-REMslaap (als we niet dromen).
In deze staat vindt er in ons lichaam herstel plaats, zodat je je overdag weer helder, fit en energiek voelt. Als je erg gestrest bent overdag, kan het zijn dat je ‘s nachts deze staat van zijn niet bereikt. Met de laserpen behandel ik de acupunctuurpunten anmian, dumai 16 en yintang. Met de laserdouche met haarkam beïnvloed ik het hele cerebrale gebied (voor-,  achter -en de zijkanten)

Thètagolven 4-7 Hz zorgen voor een diepe ontspanning en meditatie

Deze brainwaves worden geproduceerd voordat je in slaap valt of als je aan het( dag)dromen bent. In deze staat ben je volledig ontspannen, heb je de meest creatieve ideeën en is je intuïtieve vermogen op zijn sterkst. Als je deze staat van zijn bewust oproept, door bijvoorbeeld te mediteren of door ‘s morgens tijd vrij te maken voor je ochtendroutine zodat je rustig de dag begint, zul je merken dat je geest tot nog meer creativiteit in staat is dan je dacht.
Tijdens de behandeling gebruik ik dezelfde acupunctuurpunten en gebieden als bij de deltagolven.

Alfagolven 7-14 Hz zorgen voor rust

Wanneer je brein alfagolven produceert, heb je een ontspannen maar heldere geest. Je bent creatief, gefocust en je voelt je relaxt. Je hebt dus geen stress of spanningen.
Deze golven gebruik ik vaak bij het begin van een voetreflexbehandeling als mensen heel zenuwachtig of angstig zijn. Met de laserpen behandel ik het acupunctuurpunt yin-tang.

Bètagolven 14-40 Hz zorgen voor  alertheid

Deze frequentie van brainwaves gebruik ik uiteraard niet voor een rustige slaap. Ik benoem ze om het verhaal van de brainwaves compleet te maken. Bètagolven zorgen ervoor dat je helder en energiek bent. Hierbij ben je extern gericht en gefocust op een taak, zoals tijdens het werk, het autorijden, wanneer je praat, presenteert of beslissingen maakt.

Gammagolven 40-100 Hz = zeer waakzaam en gefocust

Ons brein produceert gammagolven op momenten dat je zeer waakzaam en gefocust bent. Dus zijn deze zeker niet geschikt voor een rustige slaap. Je bent in opperste staat van paraatheid. Dit gebeurt als we een topprestatie neer moeten zetten waarbij je in staat moet zijn om snel nieuwe informatie uit je omgeving op te nemen en je snel moet kunnen schakelen. Ook tijdens stress en geweld zijn er gammagolven.

Wilt u meer in formatie over de medicinale low-level-laser in de praktijk?
Interesse of lasertherapie ook bij u werkt voor beter inslapen of rustig doorslapen? Neem dan contact op
Meer lezen over de verschillende slaapfases?